ملوک الطوایفی ذهنی


    مي‌گويند به دليل گسترش وسايل ارتباط جمعي از قبيل راديو و ماهواره و غيره، انسان‌هاي امروز گرفتار نوعي «ملوك‌الطوايفي ذهني» شده‌‌اند! مي‌گويند در گذشته تعداد سيستم‌هاي نظري و فكري‌اي كه به ذهن انسان‌ها القاء مي‌شد اولاً محدود بود؛ ثانياً گروه‌‌هايي كه در القاء آن نظريه منافع و مصالحي داشتند ذهن فرد را در يك قالب محدود و بسته نگه مي‌داشتند و مانع مي‌شدند كه نظريهٔ جديدي بر ذهن آن فرد و گروه عرضه بشود؛ ولي امروز هركس از هر گوشهٔ دنيا يك نظريه‌اي پيدا مي‌كند و از طريق يك مقدار آرايش و بزك، ظاهري موجه و معقول به آن مي‌دهد؛ و يك ساعت بعد از طريق اينترنت آن را در اختيار ذهن ميليون‌ها انسان قرار مي‌دهد! و ذهن افراد پر مي‌شود از انواع انديشه‌ها و نظريات اغلب متضاد و متناقض. حال آنكه در گذشته، طول زمان اين القائات صد سال و حتي هزار سال بود!

    اصل موضوع در حالا و گذشته فرق نمي‌كند. اولاً اين همان چيزي است  كه مولوي مي‌گويد جزيي‌انديشي، تكه‌تكه‌انديشي؛ و اينكه «هر يكي گويد منم راه رشد»؛ يا «اين بدين سو، آن بدآن سو مي‌كشد». در گذشته هم ملوك‌الطوايفي ذهني وجود داشته است!

    ثانياً وقتي من اسير انديشه‌هاي القايي بيگانه‌اي به نام «هويت» شدم، و به وسيلهٔ بيگانه‌اي حركت كردم، ديگر چه فرق مي‌كند اسير يك انديشه و نظريه باشم يا اسير ده‌ها و صدها نظريه! اصل بدبختي، سرگرداني و كوري من انسان اين است كه خودم نيستم؛ خودم راه نمي‌روم، بلكه راه برده مي‌شوم. در اين صورت تعداد و كميت مهم نيست!

۴ نظر:

ناشناس گفت...

سلام!
بیشتر از آنچه نباید کرد میگوئید کمی از آنچه میشود کرد هم بگوئید.
دوستون دارم

ناشناس گفت...

سلام وای من تازه اینجا رو پیداکردم ممنون ممنون خیلی خوشم اومد .
ناشناس عزیز آنچه باید کرد در کتابهای آقای مصفا بسیار کامل و ساده آمده .
کتابهارا مطالعه کرده ای

قطره گفت...

بوی جوی مولیان آید همی
یاد یار مهربان آید همی

خوشحالم " اینجا " هستید باز ، آقای مصفا ...



جالب بود برام . دوستی نوشته بودند که :

از آنچه میشود کرد هم بگوئید


دلم خواست بگم که :
تمامی موضوع اینه که :

آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم
هر چه هست در درون خود ماهست ...

ممنونم از این " هم دل خانه ی شما "
بوی آشنا داره برام .

ناشناس گفت...

حرفهايت از رنج انسان كم ميكند اما مقداري از انهارا تو فقط ميتواني بزني چون محيطي مساعد داري هيچكس نمي تواند به رهايي كه تواز ان صحبت مي كني برسد شايد خودت هم هنوز درگيري ومثل مايي

ارسال یک نظر

» ابتدا نظر یا مطلب خود را نوشته، سپس از قسمت "انتخاب يک هويت" گزینهٔ "نام/آدرس اینترنتی" را انتخاب کرده و نام خود (یا نامی مستعار) را بنویسید.
سپس بر روی "ارسال نظر" کلیک کنید.

» لطفاً فقط درباره این یادداشت بنویسید. برای امور دیگر از صفحهٔ تماس استفاده نمایید.